W Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie sukcesywnie podejmowane są szerokie działania na rzecz podnoszenia jakości wykonywanych świadczeń medycznych oraz zadowolenia i bezpieczeństwa Pacjentów.
W trosce o najwyższą jakości obsługi pacjenta i jego bezpieczeństwo w Szpitalu, zgodnie z Ustawą o jakości prowadzony jest wewnętrzny system zarządzania jakością. W ramach funkcjonującego systemu prowadzone jest monitorowanie zdarzeń niepożądanych. Zdarzenia niepożądane zgłaszane są zarówno przez personel Szpitala jak i samych pacjentów. Pacjenci mają możliwość zgłaszania zdarzeń niepożądanych poprzez Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta zarówno telefonicznie jak i w formie pisemnej na oficjalnej stronie Szpitala Uniwersyteckiego w zakładce Strefa Pacjenta/Prawa Pacjenta.
Od 2011 roku w celu utrzymania wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa pacjenta, rozpoczęto wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Ponadto od 2012 roku, równolegle, Szpital przygotowywał się do spełnienia standardów akredytacyjnych wymaganych przez Program Akredytacji Szpitali.
W 2012 roku została podpisana i zatwierdzona przez Dyrekcję Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie Polityka Jakości, w której zawarta jest Misja Szpitala oraz założenia i deklaracje Dyrekcji.
Polityka Jakości realizowana jest poprzez wyznaczone cele i zadania na rzecz poprawy jakości usług medycznych, bezpieczeństwa pacjenta, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska. Podczas corocznych przeglądów Zarządzania, które odbywają z przedstawicielami Kadry Zarządzającej dokonuje się weryfikacji zarówno Polityki Jakości jak i założonych celów i zadań.
Ustanowienie i realizacja jednolitej Polityki, umożliwia skuteczne i równoczesne zarządzanie wieloma aspektami działalności Szpitala.
„Połączenie doświadczenia i tradycji z najnowszymi trendami w medycynie na rzecz poprawy zdrowia i komfortu życia Pacjenta” /Misja Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie/
Zintegrowany System Zarządzania Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie łączy wymagania poszczególnych systemów zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwa i higieną pracy. Aktualnie ZSZ bazuje na wymaganiach poniższych systemów:
ISO 9001:2015 dot. systemu zarządzania jakością,
ISO 14001:2015 dot. systemu zarządzania środowiskowego,
ISO 45001:2018 dot. systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
Głównym założeniem ZSZ jest ciągłe dążenie do poprawy skuteczności i efektywności podejmowanych działań.
ZSZ funkcjonuje w oparciu o:
komunikację interpersonalną realizowaną na wielu płaszczyznach i w różnych formach,
audyty wewnętrzne realizowane na podstawie zatwierdzonego przez Dyrekcję Programu audytów wewnętrznych,
działania doskonalące (korygujące i zapobiegawcze),
nadzór nad dokumentami i zapisami,
realizowanie przygotowanych na potrzeby właściwych jednostek/komórek organizacyjnych Szpitala procedur, instrukcji oraz innych aktów wewnętrznych,
szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne,
badanie zadowolenia pacjenta,
analizę skarg,
analizę występujących w Szpitalu ryzyk,
dyskusję i wnioski o charakterze projakościowym (proponowane zmiany, zalecenia dotyczące doskonalenia)
Zintegrowany System Zarządzania Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie to gwarancja jakości, zarządzania ochroną środowiska oraz zarządzania bezpieczeństwem i higieną w miejscu pracy. Certyfikaty ISO oraz coroczne audyty zewnętrzne potwierdzają wysoką jakość usług medycznych oraz bezpieczeństwo zarówno pacjenta jak i personelu poprzez wdrożone działania i dokumenty ZSZ.
Od 2012 r. Szpital Uniwersytecki w Krakowie rozpoczął działania związane z wdrożeniem standardów akredytacyjnych i od tego czasu na bieżąco realizowane są zadania wymagane standardami akredytacyjnymi podejmowane na rzecz utrzymania i ciągłej poprawy jakości w Szpitalu.
W grudniu 2013 r, kwietniu 2017 r. oraz maju 2022 roku Szpital Uniwersytecki w Krakowie uzyskał akredytację Ministra Zdrowia, potwierdzającą wysoki poziom świadczonych usług medycznych i troskę o bezpieczeństwo zarówno pacjentów jak i personelu Szpitala.
Raz w roku Szpital opracowuje Program Poprawy Jakości, który obejmuje tematykę dotyczącą m.in. farmakoterapii, bezpieczeństwa pacjenta i personelu, dokumentacji medycznej, poprawy satysfakcji pacjenta i nadzoru epidemiologicznego.
Realizacja standardów akredytacyjnych w większości odbywa się poprzez stosowanie się do opracowanych procedur i instrukcji obowiązujących w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
Kontakt
Zespół ds. Zarządzania Jakością
Szpital Uniwersytecki w Krakowie ul. Jakubowskiego 2, 30-688 Kraków
Małgorzata Podloch Pełnomocnik Dyrektora ds. SZJ tel: 12 400 32 19 e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Monika Lamańska Pełnomocnik ds. jakości tel: 12 400 32 21 e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Małgorzata Pachel Pełnomocnik ds. jakości tel: 12 400 32 24 e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Małgorzata Wójcik Pełnomocnik ds. jakości tel: 12 400 32 21 e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.