List of units
List of units
- List of units
About Us
Zakład Patomorfologii
Od 2 marca 2015 roku w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie działa Zakład Diagnostyki Patomorfologicznej. Zakład o historii i tradycjach sięgających 1850 roku powstał w wyniku reorganizacji pracowni histopatologicznej Katedry i Zakładu Patomorfologii Klinicznej i Doświadczalnej UJ CM.
ZDP jest jednym z największych laboratoriów patomorfologicznych w Polsce. Wykonuje się w nim badania histopatologiczne, cytologiczne, śródoperacyjne, immunohistochemiczne i immunofluorescencyjne, ultrastrukturalne oraz sekcyjne na rzecz Szpitala Uniwersyteckiego i innych jednostek lub osób, które zwracają się z taką potrzebą.
Zakład uzyskał licencję Komisji Akredytacyjnej Polskiego Towarzystwa Patologów ds. Licencjonowania Zakładów/Pracowni Patomorfologii na:
- badania histopatologiczne,
- badania immunohistochemiczne,
- badania cytologiczne,
- badania sekcyjne.
Lekarze patomorfolodzy pracujący w Zakładzie to uznani specjaliści o najwyższych kwalifikacjach. Wieloletnie doświadczenie i zaangażowanie lekarzy patomorfologów, diagnostów laboratoryjnych oraz pracowników laboratorium zapewniają wysoki standard świadczonych usług diagnostycznych.
Wyposażenie ZDP w nowoczesną, najwyższej klasy aparaturę pozwalającą na uzyskanie doskonałej jakości preparatów mikroskopowych, nieustanne doskonalenie wysoko kwalifikowanych kadr medycznych, stawianie rozpoznań zgodnych z powszechnie obowiązującymi standardami i ścisła kontrola jakości gwarantują uzyskiwanie wyników odpowiadających wszelkim potrzebom klinicystów i lekarzy praktyków.
Activity
Zakład Patomorfologii
Badania
BADANIA HISTOPATOLOGICZNE
Badania histopatologiczne:
- badania wycinków ze wszystkich rodzajów tkanek ludzkich (z wyłączeniem opracowywanych w pracowniach oligobiopsji i histochemii)
- badania materiałów operacyjnych lub resekcji narządowych
- badanie śródoperacyjne z następowym badaniem materiału tkankowego po utrwaleniu
- badania immunofluorescencyjne (m.in. metodą immunofluorescencji bezpośredniej, np. lupus-band test)
Przyjmowanie utrwalonego w formalinie materiału histologicznego do badań – od poniedziałku do piątku, w godz.: 7:30 – 14:30, , pokój 1-42, ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, poziom -1 (wejście od strony parkingu wielopoziomowego)
Przyjmowanie materiałów do badań śródoperacyjnych (tzw. „intry”) i lupus-band test – od poniedziałku do piątku od godz. 8:00 do godz. 13:30, POKÓJ 1-42 , w razie konieczności w innych godzinach wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu z Kierownikiem.
Przyjmowanie badań wyjątkowo pilnych (tzw. „cito”) – od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:30 – 12:00 pokój 1-42. Na skierowaniu należy wyraźnie zaznaczyć powód konieczności pilnego wykonania badania. Wynik będzie przesłany do 72 godzin. Materiał dostarczony po godzinie 12 będzie oceniony dzień później.
Każdy materiał biologiczny przysłany do Zakładu Diagnostyki patomorfologicznej musi być opatrzony właściwym skierowaniem. Wzory skierowań.
Wybrane skierowanie należy wypełnić czytelnie ze szczególnym uwzględnieniem następujących danych:
- dane osobowe pacjenta (imię, nazwisko, numer PESEL, jeśli brak numeru PESEL- nazwa i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz wiek pacjenta),
- adres pacjenta
- płeć,
- rozpoznanie kliniczne,
- narząd, z którego pobrano materiał,
- stosowane leczenie,
- informacja o wcześniejszych badaniach histologicznych, cytologicznych, innych istotnych badaniach diagnostycznych,
- w przypadku materiałów ginekologicznych – data ostatniej miesiączki, terapia hormonalna,
- tryb wykonania badania (INTRA/CITO/RUTYNOWY),
- data i godzina pobrania materiału,
- dane lekarza kierującego (podpis i pieczątka z numerem prawa wykonywania zawodu),
- dane osoby pobierającej materiał (jeśli nie jest to lekarz kierujący),
- dane jednostki finansującej badanie (numer ośrodka kosztów w przypadku jednostek SU).
Pojemnik do transportu materiału biologicznego to szczelnie zamykany pojemnik z tworzywa sztucznego, zapewniający zabezpieczenie materiału przed czynnikami zewnętrznymi, umożliwiający bezpieczne otwarcie w laboratorium, chroniący osoby transportujące przed przypadkowym kontaktem z materiałem. Każdy pojemnik z materiałem nadsyłanym do badania musi być wyraźnie i czytelnie opisany. Opis powinien zawierać:
- imię i nazwisko pacjenta,
- numer PESEL,
- rodzaj materiału, okolicę z której pobrano materiał,
- datę i godzinę pobrania.
Dane identyfikacyjne umieszczone na pojemniku muszą być identyczne jak dane identyfikacyjne pacjenta umieszczone na skierowaniu załączonym do przesłanego materiału. Opis na pojemniku musi być trwały, odporny na ścieranie i na działanie utrwalaczy (formalina, etanol).
Materiał do badania histologicznego utrwalony w formalinie:
1) Materiał do badania histopatologicznego powinien być nadesłany nie później niż 24 godziny od pobrania. Jest to optymalny czas utrwalania materiału pozwalający na wykonanie dobrej jakości preparatów oraz zachowanie antygenowości tkanki w przypadku konieczności wykonania odczynów immunohistochemicznych lub badań molekularnych.
2) Materiał należy umieścić w pojemniku przeznaczonym do transportu materiału biologicznego, odpowiednio obszernym, szczelnym, opisanym danymi pacjenta jw., w 10% buforowanej formalinie ( 4% wodny zbuforowany roztwór formaldehydu). Objętość formaliny ma stanowić minimum 10-krotność objętości utrwalanej tkanki/narządu.
3) Materiał należy transportować w temperaturze pokojowej. Tkanki pochodzące od jednego pacjenta, pobrane z różnych lokalizacji, należy umieścić w osobnych naczyniach.
4) W szczególnych przypadkach dopuszczalne jest przyjęcie materiału zabezpieczonego w sposób niestandardowy np. w przypadku bardzo dużych materiałów WYŁĄCZNIE PO UPRZEDNIM TELEFONICZNYM USTALENIU z Kierownikiem ZDP SU lub upoważnionym pracownikiem.
Wynik badania – wynik rutynowego badania histopatologicznego przesyłany jest w ciągu 8 dni od pobrania materiału. W przypadku konieczności dalszej obróbki materiału np. skrawanie, dobranie dodatkowych wycinków, wykonanie barwień histochemicznych lub odczynów immunohistochemicznych czas uzyskania wyniku badania ulega wydłużeniu stosownie do czasu wymaganego dla wykonania określonych zleceń.
Materiał do badania śródoperacyjnego (INTRA)
1) Materiał do badania śródoperacyjnego powinien być nadesłany niezwłocznie po pobraniu, w szczelnie zamkniętym pojemniku do transportu, opisanym danymi pacjenta, w temperaturze pokojowej, bez żadnego utrwalacza ani soli fizjologicznej.
2) W przypadku drobnych materiałów i/lub wysokiej temperatury w porze wiosenno- letniej, materiał należy transportować w pojemniku transportowym umieszczonym w szczelnym termosie z lodem, duże materiały powinny być przenoszone w lodówkach transportowych, obłożone lodem w taki sposób aby uniknąć zamrożenia materiału.
3) Materiał należy dostarczyć do Zakładu Patomorfologii do godziny 13.30 pokój 1-42, w miarę możliwości po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym – nr kontaktowy (12) 400 37 76.
Wynik badania śródoperacyjnego – czas od otrzymania materiału do uzyskania odpowiedzi wynosi około 30min. Materiał tkankowy pozostały z badania doraźnego jest następnie utrwalany w formalinie, zatapiany w bloczki parafinowe, z których wykonuje się standardowe preparaty barwione hematoksyliną i eozyną. Czas uzyskania wyniku jak dla badania rutynowego.
Materiał z wycinków skórnych (świeży) - lupus band test (LBT)
- Materiał należy przesłać do pracowni świeży (nieutrwalony), jak najszybciej od momentu pobrania
- Zabezpieczenie materiału: na szalce Petriego, należy położyć bibułkę nasączoną solą fizjologiczną, na którą należy położyć wycinek skóry; wycinek nie powinien "pływać" w roztworze soli,
- Płytkę należy umieścić na lodzie. Najlepiej materiał przesłać w schłodzonym lub napełnionym lodem termosie.
- Płytkę z materiałem należy opisać imieniem, nazwiskiem, numerem PESEL pacjenta, rodzajem materiału.
- Skrawek mrożakowy (materiał krojony w kriostacie) utrwalany jest w acetonie, a następnie wykonuje się badanie metodą immunofluorescencji bezpośredniej (lupus band test, LBT) - panel zawiera przeciwciała przeciwko IgA, IgG, IgM, składnikowi C3c dopełniacza i fibrynogenowi
BADANIA CYTOLOGICZNE
Badania cytologiczne:
- z biopsji aspiracyjnej cienkoigłowej (BAC),
- płynów i popłuczyn z jam ciała,
- aspiratów oskrzelowych,
- wymazów szczoteczkowych z dróg oddechowych i przewodu pokarmowego,
- popłuczyn oskrzelikowo-pęcherzykowych (BAL),
- cytologia ginekologiczna
Przyjmowanie materiału do badań – od poniedziałku do piątku, w godz.: 7.30 – 14.30, pokój 1-06 (wschodnie skrzydło budynku, wysoki parter).
Do każdego materiału powinno by dołączone czytelnie wypełnione skierowanie.
Materiał do badań cytologicznych:
Rozmazy na szkiełkach podstawowych (biopsje, wymazy , rozmazy i inne)
- Materiał dostarczony w formie rozmazu na szkiełku podstawowym, należy bezpośrednio po pobraniu zabezpieczyć utrwalaczem w pojemniku wypełnionym etanolem 70%-99,8% lub komercyjnie dostępne spraye utrwalające np. Cellfix. Rozmazy muszą być utrwalone natychmiast po sporządzeniu, ponieważ komórki szybko ulegają uszkodzeniu cytolitycznemu, co może utrudnić lub uniemożliwić interpretację obrazu.
- Rozmaz powinien zostać wykonany na szkiełku mikroskopowym z matowym lub kolorowym polem do podpisu.
- Szkiełko z wykonanym rozmazem należy opisać tak, aby na polu do podpisu pozostało miejsce na wpisanie numeru badania nadawanego w laboratorium.
- Materiał biologiczny musi być rozmazany na odpowiedniej stronie szkiełka tj. stronie, po której jest pole do podpisu, ponieważ tylko ta strona szkiełka zawiera specjalną, niewidoczną nieuzbrojonym okiem powłokę, zapewniającą lepsze przyleganie komórek do szkiełka.
- Każdy preparat musi być podpisany w sposób pozwalający na bezbłędne zidentyfikowanie pacjenta (imię i nazwisko lub inicjały pacjenta, numer+ identyfikator placówki zlecającej, itp.), a dane identyfikacyjne umieszczone na preparacie muszą być identyczne jak dane identyfikacyjne pacjenta na skierowaniu załączonym do przesłanego materiału.
- Podpis na preparacie musi zostać wykonany w sposób trwały tj. niezmywalny w alkoholu i ksylenie - ołówkiem lub pisakiem histopatologicznym.
- Preparaty powinny być dostarczone w plastikowych pojemnikach przystosowanych do transportu preparatów, uniemożliwiających połamanie lub sklejenie szkiełek. Na skierowaniu dołączonym do rozmazów należy podać liczbę nadesłanych szkiełek. Niedopuszczalne jest dostarczanie preparatów tylko w papierowych kopertach. Utrwalone rozmazy należy przesłać do pracowni cytologicznej najszybciej jak to jest możliwe, w czasie nieprzekraczającym 72 godziny od pobrania.
Wynik badania – w przypadku rutynowej diagnostyki wynik jest wysyłany do 7 dni.
Aspiraty płynów i popłuczyn, plwocina, wydzieliny – materiał opracowywany jest techniką parafinową i/lub cytospinową.
- Materiał należy dostarczyć do 1 godziny od momentu pobrania, w objętości nie większej niż 100 ml, w temperaturze nie przekraczającej temperatury pokojowej.
- imię i nazwisko pacjenta,
- numer PESEL,
- rodzaj materiału, okolicę z której pobrano materiał,
- Jeżeli niemożliwe jest dostarczenie materiału do jednej godziny od momentu pobrania, powinien zostać on utrwalony odpowiednim utrwalaczem, np. Cytospin Collection Fluid ( w stosunku1:1) i przechowywany w temperaturze 4 - 8°C nie dłużej niż 48 godzin.
- pojemnik z materiałem powinien być trwale opisany:
-datę i godzinę pobrania
- transport w temperaturze pokojowej w szczelnie zamkniętym pojemniku
Wynik badania – w przypadku rutynowej diagnostyki wynik jest wysyłany w ciągu 7 dni.
Mocz – materiał opracowywany jest techniką cytospinową
- powinien być pobrany w czasie drugiej lub trzeciej mikcji w ciągu dnia (opróżnienia pęcherza)
- dostarczony w ciągu 1 godziny od momentu pobrania
- pobrany i dostarczony w pojemniku medycznym (objętość do 100ml)
- materiał należy transportować w temperaturze nie przekraczającej temperatury pokojowej.
- Pojemnik z materiałem powinien być opisany:
- imię i nazwisko pacjenta,
- numer PESEL,
- rodzaj materiału, okolicę z której pobrano materiał,
- datę i godzinę pobrania transport w temperaturze pokojowej w szczelnie zamkniętym pojemniku
Wynik badania – w przypadku rutynowej diagnostyki wynik jest wysyłany w ciągu 7 dni.
Barwienie preparatów:
Preparaty cytologiczne rutynowo barwione są hematoksyliną i eozyną.
W razie potrzeby wykonuje się również barwienia specjalne lub odczyny immunocytochemiczne konieczne do ustalenia rozpoznania.
BADANIA OLIGOBIOPSYJNE
Badania oligobiopsyjne:
- Biopsje żołądka (gastroskopia)
- Biopsje jelita grubego (kolonoskopia)
- Biopsje gruboigłowe wątroby, nerki, trzustki
- Mikrowycinki guzów
- Bronchoskopie (wycinki z oskrzeli i płuc)
- Biopsje szpiku kostnego (trepanobiopsje)
Przyjmowanie materiału do badań: od poniedziałku do piątku, w godz.: 7.30 – 14.30, pokój 1-42 , ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, poziom -1 (wejście od strony parkingu wielopoziomowego).
Do każdego materiału powinno być dołączone czytelnie wypełnione skierowanie.
Materiał do badań:
Materiał powinien być nadesłany w ciągu 24 godzin od pobrania (optymalny czas utrwalania materiału pozwalający na wykonanie dobrej jakości preparatów oraz zachowanie antygenowości tkanki w przypadku konieczności wykonania odczynów immunohistochemicznych).
- Materiał powinien być umieszczony w MEDYCZNYM pojemniku zanurzony w odpowiedniej ilości utrwalacza (10% roztwór zbuforowanej formaliny). Stosunek objętości materiału do objętości utrwalacza powinien wynosić 1:10.
- W przypadku biopsji z żołądka i jelita w pojemniku powinny być umieszczone nie więcej niż dwa wycinki, które powinny być rozciągnięte na gładkim kartoniku (bibuła i lignina nie są wskazane). Do powierzchni kartonika powinna przylegać powierzchnia boczna wycinka. Zapobiega to uszkodzeniu wycinków oraz umożliwia właściwą orientację.
- Pojemnik z materiałem powinien być trwale oznaczony, poprzez naniesienie danych pacjenta:
- imię i nazwisko pacjenta,
- numer PESEL,
- rodzaj materiału, okolicę z której pobrano materiał,
- datę i godzinę pobrania
- Oznaczenie pojemnika musi być na tyle trwałe, aby przypadkowe zamoczenie utrwalaczem np. przy niezamkniętym szczelnie pojemniku i wylaniu się formaliny nie uniemożliwiło identyfikacji materiału tkankowego.
- Bardzo istotne jest właściwe oznaczenie pojemników z różnymi materiałami tkankowymi (np. z różnych lokalizacji) od tego samego pacjenta.
- Dane identyfikacyjne umieszczone na pojemniku muszą być identyczne jak dane identyfikacyjne pacjenta umieszczone na skierowaniu załączonym do przesłanego materiału.
- Transport w temperaturze pokojowej w szczelnie zamkniętych pojemnikach
Wynik badania:
- Gastroskopia, kolonoskopia, bronchoskopia, biopsja gruboigłowa wątroby, nerki i trzustki, mikrowycinki guzów - w przypadku rutynowej diagnostyki wynik jest wysyłany w ciągu 12 dni
- Trepanobiopsje - wynik jest wysyłany w ciągu 21 dni.
BADANIA ULTRASTRUKTURALNE
Badania ultrastrukturalne:
- Biopsje gruboigłowe nerek
- Wycinki mięśni, nerwów -> badania neuropatologiczne
Przyjmowanie materiału do badań: od poniedziałku do piątku, w godz.: 7.30 – 14.30, pokój 1-42 , ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, poziom -1 (wejście od strony parkingu wielopoziomowego) .
Do każdego materiału powinno być dołączone czytelnie wypełnione skierowanie
Materiał do badań:
Biopsje gruboigłowe nerek
- Materiał należy przesłać do pracowni świeży (nieutrwalony!), jak najszybciej od momentu pobrania (max do 2 godz.)
- Materiał tkankowy natychmiast po pobraniu należy umieścić na bibule filtracyjnej obficie nasączonej solą fizjologiczną najlepiej na płytce Petriego.
- Płytkę umieścić na lodzie. Materiał przesłać w schłodzonym lub napełnionym lodem termosie. Podczas transportu temperatura przechowywania nie powinna przekraczać 15°C, a materiał tkankowy nie może ulec wysuszeniu ani zamrożeniu.
- Płytkę z materiałem należy opisać imieniem, nazwiskiem, numerem PESEL pacjenta, rodzaj materiału. Jeżeli materiał nie może być dostarczony w czasie 2-3 godzin, powinien być natychmiast po pobraniu utrwalony we właściwym utrwalaczu dostarczonym przez pracownię mikroskopii elektronowej.
Standardowo ze skrawków parafinowych nerek wykonuje się badanie immunofluorescencyjne- panel: IgA, IgG, IgM, C1q, C3C, fibrynogen (pracownia immunohistochemii) oraz w przypadku biopsji nerek przeszczepionych - dodatkowo badanie immunoenzymatyczne w kierunku BKV i C4d.)
Wynik badania – w przypadku rutynowej diagnostyki wynik wysyłany jest w ciągu 8 dni.
Pracownia dysponuje mikroskopem elektronowym Zeiss EM900 wraz z zintegrowaną kamerą cyfrową.
W przypadku zainteresowania oceną ultrastruktury innych tkanek prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
BADANIA NEUROPATOLOGICZNE
Pracownia Neuropatologii Zakładu Diagnostyki Patomorfologicznej SU jest laboratorium diagnostycznym którego tradycje sięgają lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku, kiedy w Krakowie powstała pierwsza klinika neurochirurgii założona przez Prof. Adama Kunickiego, który nie tylko był neurochirurgiem, ale także zajmował się diagnostyką histopatologiczną nowotworów mózgu i stworzył w tym celu laboratorium zlokalizowane bezpośrednio przy Klinice Neurochirurgii, pierwotnie afiliowanej przy PAN, a następnie prowadzącej działalność w ramach Instytutu Neurologii Akademii Medycznej w Krakowie, a później Collegium Medicum UJ. Wieloletnim kontynuatorem prac Prof. Kunickiego w zakresie neuropatologii i bardzo zasłużonym dla rozwoju tej dziedziny wiedzy był Prof. Józef Kałuża kierujący Pracownią a następnie Zakładem Neuropatologii aż do roku 1998. Po śmierci prof. Kałuży kierownictwo Zakładu przejął dr hab. med. Dariusz Adamek, Prof. UJ. Obecnie funkcjonująca Pracownia Neuropatologii, która stała się częścią organizacyjną Zakładu Diagnostyki Patomorfologicznej kontynuuje te długoletnie tradycje, które wyrażają się w szczególności w bardzo bliskich związkach i ścisłej współpracy z Klinikami Neurochirurgii i Neurologii. Niewątpliwie ułatwia to lokalizacja Pracowni w kompleksie budynków wymienionych Klinik. Jeszcze do niedawna salę operacyjną neurochirurgii od Zakładu Neuropatologii dzieliły jedne drzwi co w oczywisty sposób jak w żadnej innej Klinice Chirurgicznej umożliwiało bezpośredni kontakt neuropatologa i neurochirurga co było nie do przecenienia zwłaszcza w diagnostyce śródoperacyjnej.
Zakres diagnostyki Pracowni Neuropatologii
Pracownia Neuropatologii wykonuje diagnostykę histopatologiczną w zakresie:
- operacji mózgu, rdzenia oraz innych zmian śródczaszkowych i kanału kręgowego będących przedmiotem zainteresowania Kliniki Neurochirurgii, niekiedy przy współpracy również zespołu Kliniki Laryngologii i Chirurgii Twarzowo-Szczękowej ( badania „introwe” oraz ostateczne badania histopatologiczne).
- stereotaktycznych biopsji mózgu należących do szczególnie wymagających procedur należą oceniane w trybie „introwym” biopsje stereotaktyczne mózgu, które pozwalają na minimalizację niepożądanych następstw zabiegu a jednocześnie umożliwiając diagnostykę zmian najgłębiej położonych w obrębie mózgu.
- biopsji mięśni - a) w panelu podstawowym i b) specjalistycznym - z pełnym zakresem stosowanych metod histochemicznych i immunohistochemicznych oraz mikroskopowo-elektronowych.
- biopsji nerwu obwodowego
- specjalistyczne biopsje skóry wykonywane w diagnostyce neuropatii drobnych włókien nerwowych (Small Fiber Neuropathy)
- cytologii płynu mózgowo-rdzeniowego
Przyjmowanie materiału do badań:
Pracownia Neuropatologii
pokój - 1-08, ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, poziom -1
Przyjmowanie utrwalonego w formalinie materiału histologicznego do badań – od poniedziałku do piątku, w godz.: 7:30 – 14:30, , pokój 1-42, ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, poziom -1 (wejście od strony parkingu wielopoziomowego)
Przyjmowanie materiałów do badań śródoperacyjnych (tzw. „intry”)– od poniedziałku do piątku od godz. 8:00 do godz. 13:30, POKÓJ 1-42 , w razie konieczności w innych godzinach wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu z Kierownikiem.
Do każdego materiału powinno być dołączone czytelnie wypełnione skierowanie
Materiał do badań:
Biopsje i operacje mózgu, rdzenia i okolicznych struktur
Materiał do badań śródoperacyjnych („intra”):
- Świeży, nieutrwalony materiał tkankowy powinien być nadesłany jak najszybciej od momentu pobrania.
- Materiał powinien być umieszczony w pojemnikach medycznych bez żadnego utrwalacza ani zalewania solą fizjologiczną.
- Transport materiału powinien odbywać się w temperaturze pokojowej.
Wynik badania – czas od otrzymania materiału do uzyskania odpowiedzi wynosi około 30 min. Zalecany jest wcześniejszy kontakt telefoniczny 12 424-86-90.
Materiał do badań histologicznych:
- Materiał powinien być nadesłany w ciągu 24 godzin od pobrania (optymalny czas utrwalania materiału pozwalający na wykonanie dobrej jakości preparatów).
- Materiał powinien być umieszczony w pojemniku medycznym w odpowiedniej ilości utrwalacza (10% roztwór zbuforowanej formaliny).
- Pojemnik z materiałem powinien być trwale oznaczony, poprzez naniesienie danych pacjenta: imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce pobrania materiału.
Wynik badania – W przypadku rutynowej diagnostyki od momentu otrzymania materiału do badań od 3-5 dni roboczych. W razie konieczności zastosowania dodatkowych barwień oraz odczynów immunohistochemicznych do 2 tyg.
Biopsja mięśnia:
- W przypadku wycinka mięśniowego przysłanego do badania w trybie podstawowym:
- Materiał powinien być nadesłany w ciągu 24 godzin od pobrania (optymalny czas utrwalania materiału pozwalający na wykonanie dobrej jakości preparatów).
- Materiał powinien być umieszczony w pojemniku medycznym w odpowiedniej ilości utrwalacza (10% roztwór zbuforowanej formaliny).
- Pojemnik z materiałem powinien być trwale oznaczony, poprzez naniesienie danych pacjenta: imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce pobrania materiału.
- W przypadku wycinka mięśniowego przysłanego do badania w trybie specjalistycznym:
- Materiał należy przesłać do pracowni świeży (nieutrwalony) jak najszybciej od momentu pobrania, po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu z pracownikiem Pracowni Neuropatologii. Nie powinno się umieszcza pobranego wycinka w soli fizjologicznej ani w innych płynach, jednak należy koniecznie zapewni odpowiednią wilgotność w pojemniku aby bioptat nie uległ wysuszeniu w trakcie transportu!
- Po pobraniu tkankę należy włożyć do zamkniętego pojemnika i umieści w termosie z lodem ( ale tak, aby nie dopuści do zamrożenia!).
- Pojemnik z materiałem powinien być trwale oznaczony, poprzez naniesienie danych pacjenta: imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce pobrania materiału.
- Optymalna wielkość pobranego wycinka mięśnia: forma sześcianu lub prostopadłościanu wzdłuż osi włókien – 5mm/5mm lub większy.
- Nie wolno w czasie pobierania mięśnia używać elektrokoagulacji ani noża elektrycznego jak również unikać o ile tylko możliwe ostrzykiwania samego miejsca pobrania mięśnia.
Panel podstawowy: obejmuje barwienia : HE, PAS - w razie konieczności zakres metod można poszerzyć o badania immunohistochemiczne wg. cennika (N-CAM, LCA, CD20, CD3, CD8, CD4, CD68, desminy).
Panel specjalistyczny: obejmuje wstępne rozpoznanie w trybie „introwym”a także typowanie włókien mięśniowych (barwienia: HE, PAS, ATPazy pH 4,3; 4,6;9,4), ponadto procedura umożliwia dodatkowe (wg. cennika) wykonanie metod histochemicznych na aktywność istotnych dla diagnostyki mięśnia enzymów (NADH, DHM,SDH-COX) a także trichrom wg. Gomoriego, Oil-Red oraz w zależności od potrzeb diagnostyki różnicowej odczynów immunohistochemicznych w szczególności w kierunku diagnostyki dystrofii i innych pierwotnych miopatii mięśniowych oraz miopatii zapalnych (Dystrofina 1,2,3, Dysferlina Hamlet, Dysferlina Hamlet2, Utrofina, gamma-sarcoglycan, Myosin fast, Myosin slow, MHC-I, C5b, N-CAM, LCA, CD20, CD3, CD4, CD8, CD68, desminy) oraz wykonanie badania w mikroskopie elektronowym.
Wynik badania – Czas oczekiwania w panelu podstawowym ok. 3 dni. W panelu specjalistycznym doraźna-wstępna ocena w ciągu 30 min – pełna ocena w zależności od ilości zastosowanych technik barwień czas oczekiwania od 2-4 tygodni.
Biopsja nerwu:
- Materiał powinien być przysłany w ciągu 24 godzin od pobrania (optymalny czas utrwalania materiału pozwalający na wykonanie dobrej jakości preparatów).
- Materiał powinien być umieszczony w pojemniku medycznym w odpowiedniej ilości utrwalacza (10% roztwór zbuforowanej formaliny).
- Pojemnik z materiałem powinien być trwale oznaczony, poprzez naniesienie danych pacjenta: imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce pobrania materiału.
- W przypadku zastosowania mikroskopii elektronowej materiał powinien być dostarczony nieutrwalony lub w odpowiednim utrwalaczu.
W przypadku diagnostyki nerwu obwodowego stosujemy podstawowe barwienia (HE oraz Kluwer-Barrera).
Wynik badania - od momentu otrzymania materiału do badań ok. 2 tygodni.
Biopsja skóry - Materiał uzyskany (w miejscowym znieczuleniu) w postaci wycinka metodą sztancy (punch) średnicy 3 mm, obejmujący skórę i tkankę podskórną należy przysłać w postaci utrwalonej w 10% zbuforowanej formalinie.
3-mm okrągły wycinek skórny pobierany jest 10 cm powyżej kostki bocznej w warunkach sterylnych, po znieczuleniu miejscowym lidokainą. Płytka biopsja (3-4 mm) wystarczająca do oceny śródnaskórkowych nerwów, głębsza biopsja (6-8 mm) jest wymagania do oceny gruczołów potowych, mieszków włosowych i anastomoz tętniczo-żylnych.
W przypadku bioptatu skóry w diagnostyce neuropatii drobnych włókien nerwowych stosujemy barwienie HE oraz PGP9,5.
Wynik badania – od momentu otrzymania materiału do badań ok. 7 dni ( w badaniu wykonuje się m.in. morfometryczną- ilościową ocenę gęstości obwodowego unerwienia w przeliczeniu na długość naskórka).
Płyn mózgowo-rdzeniowy:
- Do badania cytologicznego należy dostarczyć minimum 1 ml pobranego płynu mózgowo-rdzeniowego
- Materiał powinien być dostarczony jak najszybciej od momentu pobrania (optymalny czas – od pobrania materiału do analizy wynosi 2 godz.) w dedykowanym pojemniku medycznym, trwale oznaczonym poprzez naniesienie danych pacjenta: imię i nazwisko, numer PESEL oraz rodzaj materiału.
- Transport materiału powinien odbywać się w temperaturze pokojowej, pojemników z materiałem nie należy wystawiać na działanie promieni słonecznych.
Wynik badania: czas oczekiwania na wynik cytologii płynu mózgowo-rdzeniowego ok. 2 dni, na specjalnie żądanie czas oczekiwania może ulec skróceniu do 24 godzin.
PRACOWNIA IMMUNOHISTOCHEMII
Pracownia Immunohistochemii dysponuje szerokim wachlarzem (ponad 200) przeciwciał umożliwiających precyzyjną diagnostykę wielu schorzeń zwłaszcza nowotworów (białaczek, chłoniaków, nowotworów skóry, przewodu pokarmowego, tkanek miękkich) oraz ocenę odpowiedzi na zastosowane leczenie.
W pracowni wykonuje się:
- barwienia immunoenzymatyczne
- barwienia immunofluorescencyjne
Lekarze – staże specjalizacyjne
Informacje: https://www.su.krakow.pl/kariera/praktyka-staze-wolontariat#staze-2
Szczegółowych informacji udziela:
p. Małgorzata Sambur
Sekretariat Kierownika Zakładu Patomorfologii
ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, POKÓJ NR 1-03
telefon kontaktowy 12 400 37 50, 693-190-413
Praktyki studenckie
Szczegółowych informacji udziela:
p. Małgorzata Sambur
Sekretariat Kierownika Zakładu Patomorfologii
ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, POKÓJ NR 1-03
telefon kontaktowy 12 400 37 50, 693-190-413
Warunkiem zorganizowania i przeprowadzenia zajęć praktycznych jest zawarcie porozumienia o współpracy dotyczącej praktyk zawodowych / zajęć praktycznych lub innych form kształcenia praktycznego pomiędzy Szpitalem a Uczelnią / Jednostką kierującą.
Podanie na praktyki
Medical services
Dla Pacjenta
Sekretariat badań (Oddawanie materiału)
ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, pokój 1-43
telefon kontaktowy 12 400 37 78
Przyjmowanie materiału do badania histopatologicznego (płatnego przez pacjenta)
Materiał do badania prywatnego powinien być zabezpieczony według zasad opisanych w zakładce DZIAŁANOŚĆ odpowiednio do rodzaju materiału. Przy przyjęciu materiału pobierana jest zaliczka (płatność gotówką). Cennik znajduje się w pliku poniżej.
Przyjmowanie materiału do badań konsultacyjnych
Do materiału nadesłanego do konsultacji (preparaty histopatologiczne i/lub kostki parafinowe) konieczne jest dołączenie skierowania wypełnionego przez lekarza z określeniem celu konsultacji, podaniem istotnych danych klinicznych oraz wyniku badania histopatologicznego dotyczącego danego materiału.
Koszt konsultacji wg. cennika znjadującego się pod linkiem: https://www.su.krakow.pl/uslugi-komercyjne/cennik-badan
Wypożyczanie materiału (preparaty i kostki parafinowe)
W celu wypożyczenia materiału do dalszych badań pacjent powinien dostarczyć wniosek o wypożyczenie materiału (pismo, w którym jest zawarta prośba o wypożyczenie danego materiału) z placówki, która kieruje pacjenta do dalszej diagnostyki. W przypadku, kiedy pacjent chce wypożyczyć materiał na własne życzenie, wówczas wypełnia wniosek o wypożyczenie materiału samodzielnie (wniosek dostępny na dole strony). Wniosek należy dostarczyć na jeden z poniższych sposobów (w godzinach pracy Sekretariatu):
1.) dostarczyć osobiście lub przez osobę upoważnioną do Sekretariatu Zakładu Diagnostyki Patomorfologicznej
2.) przysłać mailem: e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
3.) przysłać faxem:
- nr. tel. fax. 12 400 37 79
Preparaty są przygotowywane do wypożyczenia w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania wniosku.
Odbiór przygotowanych materiałów wyłącznie osobiście przez wnioskodawcę lub osobę upoważnioną z pisemnym upoważnieniem w Sekretariacie Zakładu Diagnostyki Patomorfologicznej (wzór upoważnienia dostępny na dole strony). W przypadku wniosku o wypożyczenie materiału nadesłanego faxem lub mailem należy dostarczyć również oryginał wniosku o wypożyczenie materiału.
Informacje o zmarłych
Wszelkie informacje związane z formalnościami dotyczącymi zmarłych udzielane są w prosektorium w godzinach 8:00 – 13:00 (od poniedziałku do piątku), tel. 012 400 37 55 lub 12 400 37 99.
Sekretariat udziela informacji wyłącznie o dostępności wyniku sekcji zwłok (tzn. czy rozpoznanie sekcyjne zostało wysłane do Kliniki, w której nastąpił zgon).
Skierowania
Skierowanie na badanie – każdy materiał powinien być dostarczony ze skierowaniem zawierającym następujące dane:
- dane osobowe pacjenta (imię i nazwisko, PESEL)
- rozpoznanie kliniczne,
- narząd z którego pobrano materiał
- dane lekarza kierującego (podpis i pieczątka z numerem prawa wykonywania zawodu)
- dane jednostki finansującej badanie (numer ośrodka kosztów w przypadku jednostek SU)
Skierowania dedykowane szczególnym materiałom:
SOP ZP 03 zlecanie badań 3.98 MB - MonAMCETE_December+0100RDecAMCET_1C8 Pobierz
F10 SOP ZP 03 skierowanie trepanobiopsja 555 KB - FriAMCESTE_September+0200RSepAMCEST_0C8 Pobierz
People
Zakład Patomorfologii
Nasz personel
Kierownik Zakładu
Joanna Szpor
dr n. med.
Zastępca Kierownika Zakładu
Agnieszka Klimkowska
dr n. med.
Kierownik Zespołu Techników
Weronika Natkaniec
Zastępca Kierownika Zespołu Techników
Ewa Grudzień
Specjalista Patomorfolog
Łukasz Chmura
Grzegorz Dyduch
dr n. med.
Piotr Dzido
Krystyna Gałązka
dr n. med.
Karolina Hejne
Katarzyna Milian-Ciesielska
dr n. med.
Krzysztof Okoń
prof. dr hab. med.
Jolanta Orłowska-Heitzman
Piotr Sadowski
Aleksandra Sejda
dr n. med.
Beata Sikorska
prof. dr hab.
Anita Strączyńska - Niemiec
Joanna Szpor
dr n. med.
Romana Tomaszewska
prof. dr hab.
Magdalena Ulatowska-Białas
dr hab.
Katarzyna Urbańczyk
dr n. med.
Diagności laboratoryjni
Agnieszka Klimkowska
dr n. med.
Weronika Natkaniec
Anna Glajcar
dr n. med.
Ewa Grudzień
Greta Kądziela
Joanna Kurowska
Paulina Magiera
Ewa Piwowarska
Anna Rutka
Maria Szywała
Lekarze rezydenci
Maja Borgosz
Michał Knapik
Kamila Konik
Justyna Korolczuk
Michał Szklanny
Kacper Wcisło
Anna Zwierzchowska
Biolodzy
Pawlicka Bernadetta
Amanda Bieryt
Magdalena Cich - Machalska
Michał Denko
Katarzyna Dybek-Piekarska
Urszula Flejszar
Klaudia Frankiewicz
Paulina Kania
Karolina Kasina
Paulina Korta
Dominika Krupa
Daria Kucharska
Anna Lis
Katarzyna Lorenc
Aleksandra Marek
Agnieszka Miłoń - Wrona
dr n. biol.
Anna Muzyk
Agata Olszowska - Migas
Ewa Piórkowska
Adrianna Putowska
Urszula Stanik
Jolanta Sternalska
Damian Szcząchor
Joanna Tekla
Jakub Zając
Anna Łata
Laboranci
Tomasz Chmurzyński
Anna Janas
Jadwiga Kulińska
Izabella Saniternik
Technicy chemicy
Joanna Gajda
Małgorzata Zając
Technicy analityki medycznej
Wioletta Baraniak
Urszula Bieda
Barbara Regulska
Technik sekcyjny
Robert Brosch
Paweł Brosch
Sekretarki medyczne
Małgorzata Sambur
Statystyk Medyczny
Dorota Madej
Anna Müller
Tomasz Tatara
Contact
Zakład Patomorfologii
Sekretariat Zakładu Patomorfologii:
Adres: ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, poziom -1 (wejście od strony parkingu wielopoziomowego)
Wyniki badań - Wypożyczenia, informacje dla pacjenta (NSSU Budynek D, poziom -1, wejście od strony parkingu wielopoziomowego)
- tel. 12 400 37 78
- fax. 12 400 37 79
- email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
- Godziny pracy: 7:30 – 14:30, od poniedziałku do piątku
Sekretariat Kierownika Zakładu Patomorfologii (NSSU Budynek D, główne wejście, poziom -1)
informacja na temat praktyk studenckich
- tel. 12 400 37 50
- tel. kom. 693 190 413
- email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Lekarskie staże specjalistyczne:
Szczegółowych informacji udziela:p. Małgorzata Sambur
- ul. Jakubowskiego 2, NSSU Budynek D, POKÓJ NR 1-03
- telefon kontaktowy 12 400 37 50
- tel. kom. 693 190 413
Zakład Patomorfologii
Joanna Szpor dr n. med.
Zakład
ul. Jakubowskiego 2, Budynek D - poziom -1
Sekretariat badań - wyniki badań: 12 400 37 78 / fax. 12 400 37 79
Sekretariat Kierownika Zakładu: 12 400 37 50/ 693 190 413 / msambur@su.krakow.pl
SP ZOZ Szpital Uniwersytecki w Krakowie
Kopernika 36, 31-501 Kraków
ul. Jakubowskiego 2, 30-688 Kraków
Adres skrytki EPUAP: /SU/skrytka
Numer księgi rejestrowej: 000000018583
NIP: 675-119-94-42
REGON: 000288685
KRS: 0000024155
Nowa Siedziba SU Kraków -Prokocim
Jakubowskiego 2, 30-688 Kraków